جهانخبر برتر

جنگ یمن، طرف‌ها برای دو ماه آتش‌بس کردند.

سازمان ملل متحد اعلام کرده است که طرف‌های جنگ یمن روی آتش‌بس دو ماهه توافق کرده‌اند.

پیش‌تر حوثی‌های یمن اعلام کرده بود که برای سه روز به اهدافی در قلمرو ایتلاف به رهبری عربستان حمله نخواهند کرد.

ایتلاف تحت رهبری عربستان سعودی نیز گفته بود که در پاسخ به فراخوان سازمان ملل متحد و به مناسبت ماه رمضان، عملیات نظامی خود در یمن را متوقف می‌کند.

به گزارش یورونیوز، در پاسخ به این اعلام ایتلاف، حوثی‌ها گفته بودند تا زمان ادامه محاصره یمن، آتش‌بس بی‌معنا است.

با این حال، سازمان ملل گفته است که امکان تمدید این آتش‌بس دو ماهه بین طرف‌های جنگ یمن وجود دارد. این آتش‌بس قرار است از ساعت هفت روز شنبه، ۱۳ حمله آغاز شود.

طبق این گزارش، دولت یمن روز جمعه از برقراری آتش‌بس که امکان ارسال کمک‌های بشردوستانه به مناطق تحت کنترل حوثی‌ها را فراهم می‌کند حمایت کرده بود. فرستاده ویژه سازمان ملل برای یمن در آستانه آغاز ماه رمضان برای دست‌یابی به آتش‌بس تلاش می‌کرد.

یورونیوز نوشته است که خبر توافق بر سر آتش‌بس در حالی منتشر می‌شود که احمد عوض بن مبارک، وزیر خارجه یمن در دولت عبدربه منصور هادی، رییس‌ جمهور این کشور اعلام کرده است که به دستور وی یکی از دو کشتی حامل سوخت که توقیف شده بود آزاد می‌شود. به این ترتیب توافق آتش‌بس امکان پهلوگرفتن این کشتی در بندر حدیده را فراهم کرده است.

قرار است در جریان آتش‌بس دو ماهه پروازهای مسافری از فرودگاه صنعا از سر گرفته شود.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در واکنش به توافق آتش‌بس ابراز امیدواری کرد که توقف درگیری‌ها بتواند سرآغاز «روندی سیاسی و صلح بادوام» در این کشور باشد.

به گزارش یورونیوز، ده‌ها هزار نفر تاکنون در جریان جنگ یمن کشته شده‌اند. این مناقشه نظامی هم‎چنین باعث شده است که ۸۰ درصد جمعیت این کشور به کمک‌های بشردوستانه نیاز داشته باشند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا