جهان

امتحان دریافت شهروندی امریکا دشوارتر می‌شود

مقامات امریکایی می‌گویند که امتحان کسب شهروندی این کشور تجدید می‌شود، اما مهاجران و مدافعان حقوق پناهندگی نگران استند که این تغییرات به افرادی که کمتر بر زبان انگلیسی مسلط اند، مشکل ایجاد خواهد کرد.

امتحان شهروندی یکی از آخرین گام‌ها در راستای کسب شهروندی ایالات متحده است که روند آن ماه‌ها طول می‌کشد و برخی افراد دارای اقامت دایمی امریکا (گرین کارت) باید سال‌ها برای کسب آن انتظار بکشند.

آخرین نسخهٔ این امتحان در سال ۲۰۰۸ تجدید شده است و مقامات می‌گویند که این امتحان باید هر ۱۵ سال تجدید شود و نسخهٔ جدید آن سال آینده نهایی خواهد شد.

دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده در سال ۲۰۲۰ این امتحان را تغییر داد و آن را طولانی‌تر و دشوارتر ساخت، اما جوبایدن، رییس جمهور کنونی امریکا، در نخستین ماه‌های ریاست جمهوری‌اش با امضای یک فرمان اجرایی و به هدف از بین بردن موانع فراراه کسب تابعیت، تغییرات ایجاد شده از سوی حکومت ترمپ را لغو کرد و امتحان تابعیت به نسخهٔ سال ۲۰۰۸ آن برگشت.

بایدن کدام تغییرات را در نظام مهاجرتی امریکا وارد کرد؟

ادارهٔ خدمات شهروندی و مهاجرت ایالات متحده پیشنهاد کرده است که یک بخش جدید “صحبت کردن” برای ارزیابی مهارت‌های زبان انگلیسی به امتحان تابعیت اضافه شود که در آن به امتحان دهنده یک عکسی از سناریوهای روزمره مانند فعالیت های روزانه، آب و هوا یا غذا نشان داده شود و او باید در مورد آن صحبت کند.

در امتحان فعلی، مسوولین مهارت زبان انگلیسی را در طول مصاحبه با پرسیدن سوالات شخصی که متقاضی قبلاً در مدارک پذیرش تابعیت به آنها پاسخ داده، ارزیابی می‌کنند.

هیوین مهریتا که ۱۰ سال پیش از اتیوپیا به ایالات متحده مهاجرت کرده بود، در ماه می امتحان تابعیت را سپری کرد. او گفت: “فکر می‌کنم برای من دیدن عکس‌ها و توضیح آنها دشوارتر باشد.”

مهریتا ۳۲ ساله، گفت که پس از مهاجرت به ایالات متحده، انگلیسی را در بزرگسالی آموخته است و تلفظ کلمات انگلیسی برای او بسیار دشوار بوده است. او نگران است که افزودن بخش جدید صحبت کردن بر اساس عکس‌ها، به جای سوالات شخصی، امتحان را برای دیگرانی مانند او سخت‌تر می‌کند.

تغییر پیشنهادی دیگر، بخش مدنی در مورد تاریخ و دولت ایالات متحده را به جای پاسخ کوتاه شفاهی به سوالات چند گزینه‌ای تبدیل می‌کند.

بل بلیس، نویسنده کتاب شهروندی در مسه‌چوستس، می‌گوید که تغییرات در بخش مدنی امتحان را دشوارتر می‌سازد زیرا به دانش بیشتری نیاز دارد.

او به گونهٔ مثال می‌گوید که در امتحان کنونی از متقاضی خواسته می‌شود که جنگی را که ایالات متحده در دهه ۱۹۰۰ انجام داده است، نام ببرد. متقاضی فقط باید یکی از پنج پاسخ قابل قبول – جنگ جهانی اول، جنگ جهانی دوم، جنگ کوریا، جنگ ویتنام یا جنگ خلیج (فارس) – را برای پاسخ صحیح به سوال بگوید.

اما در قالب پیشنهادی چند گزینه‌ای، متقاضی آن سوال را می‌خواند و پاسخ صحیح را از گزینه های داده شده انتخاب می‌کند. در این صورت متقاضی باید تمام پنج جنگی را که ایالات متحده در دهه ۱۹۰۰ جنگیده بداند تا یک پاسخ صحیح را انتخاب کند، و این مستلزم “سطح بالایی از مهارت زبان و مهارت امتحان دادن” است.

لین وینتراب، هماهنگ کنندهٔ شهروندی ایالت مسه‌چوستس می‌گوید که پیشنهاد برای بخش مدنی می‌تواند امتحان را برای افرادی که با آموختن زبان انگلیسی مشکل دارند از جمله مهاجرین مسن و افراد دارای معلولیت، سخت‌تر کند.

میشل پروت، هماهنگ کننده شهروندی در سن‌دیاگو گفت: “ما دانش آموزان زیادی داریم که پناهنده هستند، و آنها از کشورهای جنگ زده آمده اند که ممکن است فرصتی برای تکمیل مکتب یا حتا رفتن به مکتب را نداشته اند.” به گفتهٔ او اگر یک فرد خواندن و نوشتن را به لسان مادری خود یاد نداشته باشد، یادگیری لسان دوم برای او دشوارتر است.

ادارهٔ خدمات شهروندی و مهاجرت ایالات متحده در بیانیه‌ای در ماه دسمبر اعلام کرد که تغییرات پیشنهادی “منعکس کننده بهترین شیوه های فعلی در طراحی امتحانات” است و به معیاری سازی امتحان شهروندی کمک می کند.

بر اساس قوانین فدرال امریکا، اکثر متقاضیانی که به دنبال شهروندی هستند، باید زبان انگلیسی را درک کنند و توانایی صحبت کردن، خواندن و نوشتن کلمات معمولی و دانش ابتدایی در مورد تاریخ و دولت ایالات متحده را داشته باشند.

این اداره گفته است که تغییرات پیشنهادی در سال ۲۰۲۳ به آزمایش گذاشته خواهد شد و سپس یک گروه کارشناسان فراگیری زبان و علوم مدنی نتایج آزمایش را بررسی خواهند کرد تا راه‌هایی را برای اجرای بهتر تغییرات توصیه کنند.

سارا گودمن، استاد علوم سیاسی در دانشگاه کالیفورنیا، می‌گوید که ایالات متحده در حال حاضر ساده ترین امتحان شهروندی را در مقایسه با سایر کشورهای غربی از جمله آلمان، کانادا و بریتانیا، دارد.

براساس احصاییه ادارهٔ خدمات شهروندی و مهاجرت ایالات متحده بیش از یک میلیون نفر در سال مالی ۲۰۲۲ شهروندی ایالات متحده را بدست آوردند که بالاترین تعداد از سال ۱۹۰۷ بدینسو می‌باشد.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا