افغانستان

وزارت صحت: تا دو ماه دیگر، اوج همه‌گیری کرونا تمام می‌شود.

بر اساس یافته‌های وزارت صحت عامه کشور، تا حدود دو ماه دیگر اوج همه‌گیری ویروس کرونا، در افغانستان تمام می‌شود و شمار مرگ‌ومیر و مبتلایان کم‌کم کاهش می‌یابد. سرپرست وزارت صحت عامه می‌گوید مردم نیز باید موارد بهداشتی، فاصله‌گیری اجتماعی، بهداشت فردی و توصیه‌های پزشکان را جدی بگیرند و مانع گسترش بیش‌‍تر ویروس، در جامعه شوند.

به گفته‌ی او، وزارت صحت عامه تلاش می‌کند مشکلات پزشکان را در ولایت‌های گوناگون برطرف کند تا آنان بتوانند خدمات بهتری به مردم ارایه کنند. از سوی دیگر، نگرانی‌ها از «موج دوم» همه‌گیری ویروس، با آغاز فصل خزان و زمستان و سرد شدن هوا وجود دارد، اما تاکنون پیش‌بینی دقیقی از آغاز آن نشده است.

طی روزهای پسین، شمار مبتلایان و مرگ‌ومیر بیماران کووید-۱۹ در کشور افزایش چشم‌گیری داشته و از دید آگاهان امور پزشکی، با آمار کنونی افغانستان در «قله دامنه‌دار موج اول» قرار دارد و همین وضعیت چند ماه ادامه خواهد یافت.

دو ماه تا عبور از اوج همه‌گیری ویروس

سرپرست وزارت صحت عامه، در نخستین سفرش پس از عهده‌دار شدن این وزارت به هرات، روز جمعه، سی‌ام جوزا، با حضور در نشستی خبری، وضعیت کرونا در این ولایت را شرح داد. به گفته‌ی او، آمار کل کشور نشان می‌دهد، افغانستان تا حدود دو ماه دیگر از «اوج همه‌گیری» ویروس عبور می‌کند.

این مقام ارشد صحی کشور باور دارد، بررسی‌های وزارت صحت عامه و آمار مبتلایان و مرگ‌ومیر نشان می‌دهد، افغانستان در حال نزدیک شدن به «قُله‌ همه‌گیری ویروس» است و ممکن یک تا دو ماه آینده، اوج همه‌گیری در کشور تمام شود.

سرپرست وزارت صحت عامه، از شهروندان خواست که با رعایت موارد بهداشتی، فاصله‌گیری اجتماعی، عملی کردن توصیه‌های پزشکان، استفاده از ماسک و ضدعفونی کردن محل کار و محل بودوباش‌شان، مانع گسترش بیش‌تر ویروس شوند و به پایان اوج همه‌گیری کمک کنند.

احمدجواد عثمانی تأکید می‌کند، بخش بزرگی از بیماران کووید-۱۹ بدون حضور در مراکز درمانی با مراقبت خانه‌گی بهبود یافته‌اند و علت اصلی مرگ‌ومیر افراد، وجود بیماری‌های ضمیمه‌ای مانند دیابت، بیماری قلبی، نفس‌تنگی،‌ سرطان و برخی امراض دیگر بوده است.

معلومات وزارت صحت عامه نشان می‌دهد، روحیه‌ی قوی در مبارزه با بیماری کووید-۱۹ نقش اساسی در بهبود بیماران دارد و هر قدر که افراد در برابر ترس، استرس و نگرانی مقابله کنند، سیستم دفاعی بدن‌شان قوی‌تر می‌شود و زودتر شِفا می‌یابند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا