افغانستان

رتبه مارشالی به عبدالرشید دوستم در یک مراسم رسمی اعطا شد.

رتبه‌ی مارشالی به عبدالرشید، دوستم معاون پیشین اول ریاست جمهوری و رهبر حزب جنبش اسلامی روز چهارشنبه، ۲۵ سرطان اعطا شد. این مراسم با تشریفات ویژه در شهر شبرغان، مرکز ولایت جوزجان برگزار شده بود و در آن عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی، معاونان این شورا و شماری دیگر از چهره‌های سیاسی شرکت کرده بودند.

رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی در این مراسم مدال مارشالی را به عبدالرشید دوستم تفویض کرد.

فرمان محمداشرف غنی، رییس جمهور که چندی پیش صادر شده بود، توسط محمدشاکر کارگر، رییس دفتر ریاست جمهوری به خوانش گرفته است. در این فرمان گفته شده است که رتبه مارشالی به عبدالرشید دوستم به پاس خدمات او در راستای حل بن‌بست‌های سیاسی و تأمین ثبات سیاسی کشور، اعطا شده است.

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی در این مراسم در سخنانی گفت که رتبه مارشالی براساس توافق‌نامه‌ی سیاسی که در ۲۸ ماه ثور امضا شد و با صدور فرمان ریاست جمهوری تفویض شده است.

او اعطای این رتبه را به عبدالرشید دوستم برای تحکیم وحدت ملی یک گام مثبت خواند و آن را به آقای دوستم تبریک گفت.

آقای دوستم در سخنانی از عبدالله عبدالله برای پیشنهاد رتبه مارشالی در توافق‌نامه‌ی سیاسی و از محمداشرف غنی به دلیل اعطای آن سپاس‌گزاری کرد. دوستم کسب این رتبه را متعلق به همه مردم افغانستان عنوان کرد.

عبدالرشید دوستم از حامیان اصلی عبدالله عبدالله در انتخابات سال گذشته خورشیدی بود.

در ارتش کشور مارشال رتبه‌ی بالاتر از استرجنرالی است.

رتبه‌ی مارشالی در افغانستان پیش از این دوبار، در طول تاریخ سیاسی‌ ـ‌ نظامی کشور تاکنون به افراد نظامی اختصاص ­داده شده ‌است.

بار نخست در زمان خاندان شاهی محمدزایی، شاه‌ولی خان به خاطر گرفتن کنترل کابل از نیروهای حبیب‌الله کلکانی به درجه مارشالی رسید.

برای دومین بار این درجه به محمد‌قسیم فهیم، جانشین احمد‌شاه مسعود، قوماندان جبهه‌ی متحد بر ضد طالبان، وزیر دفاع آن وقت دولت جمهوری اسلامی افغانستان و «قهرمان ملی» توسط حامد کرزی اعطا شد.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا