افغانستان

سرور دانش: لوی‌جرگه به زودی با حضور نماینده‌گان شورای عالی مصالحه ملی برگزار می‌شود.

محمدسرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری می‌گوید که لویه‌جرگه مشورتی صلح به زودی با حضور نماینده‌گان مردم، اعضای شورای ملی، شورای عالی مصالحه ملی و دیگر نهادهای مرتبط در کابل برگزار می‌شود.

معاون دوم ریاست جمهوری این سخنان را روز یک‌شنبه، دوازدهم اسد، در گفت‌وگویی با کارن دیکر، معاون سفارت امریکا در کابل مطرح کرده است.

طبق اعلام دفتر معاون دوم ریاست جمهوری در این گفت‌وگوی ویدیویی دو طرف درباره آمادگی‌های افغانستان برای برگزاری لوی‌جرگه مشورتی، تلاش‌ها برای آغاز گفت‌وگوهای صلح، برقراری آتش‌بس و نیز طرح قانون جدید مؤسسات غیردولتی بحث کرده‌اند.

معاون دوم ریاست جمهوری گفته است که تصامیم و خواست‌های نماینده‌گان مردم در لوی‌جرگه مشورتی صلح که سال گذشته برگزار شد، روی روند صلح تأثیر مثبت داشته است.

به گفته او، حکومت می‌خواهد اقدامات انجام شده را به نماینده‌گان مردم در لوی‌جرگه مشورتی صلح ارائه کند و برای گام‌های بعدی از آن‌ها مشورت بگیرند.

سرور دانش در گفت‌وگو با کارن دیکر افزوده است که در این لوی‌جرگه مشورتی، موضوع آزادی زندانیان طالبان، آتش‌بس، مذاکره با طالبان، خواسته‌ها و مطالبات مردم، مورد بحث و تبادل نظر قرار می‌گیرد تا در روشنایی آن، اقدامات عملی در مسیر پروسه صلح به صورت جدی و مؤثر انجام شود.

معاون دوم ریاست جمهوری ابراز امیدواری کرده است که در نتیجه گفت‌وگوی مستقیم حکومت و نماینده‌گان مردم در لوی‌جرگه، یک صدای واحد برای تقویت روند صلح و مذاکرات بین‌الافغانی فراهم شود.

او از جانب دیگر، برگزاری این لوی‌جرگه را یک زمینه مناسب برای اقلیت‌های اجتماعی از جمله زنان و فعالان مدنی و حقوق بشری عنوان کرده است تا مطالبات خود را در روند صلح به صورت مستقیم بیان کنند.

طبق اعلام دفتر معاون دوم ریاست جمهوری، معاون سفیر امریکا در کابل از تصمیم حکومت برای تقویت زمینه‌های گفت‌وگوهای صلح استقبال کرده است.

به گفته او، گروه طالبان هرگز نمی‌تواند که صدای واحد مردم در لوی‌جرگه مشورتی صلح برای گفت‌وگوهای صلح و حفظ ارزش‌های ملی و حقوق بشری افغانستان را، نادیده بگیرد.

معاون سفارت امریکا در کابل ابراز امیدورای کرده است که لویه‌جرگه مشورتی بتواند زمینه مناسب را برای اقلیت‌های اجتماعی و زنان فراهم کنند تا آن‌ها نظر و دیدگاه‌شان را در مورد پروسه صلح افغانستان، به صورت بهتر مطرح کنند.

شورای عالی مصالحه‌ی ملی به ریاست عبدالله عبدالله تاکنون به صورت رسمی در مورد شرکت نماینده‌گان این نهاد در لوی‌جرگه مشورتی صلح چیزی نگفته است.

محمداشرف غنی، رییس جمهور، در سخنرانی خود به مناسبت روز نخست عید اعلام کرد که حکومت تصمیم‌گیری درباره رهایی ۴۰۰ زندانی طالبان را به لوی‌جرگه واگذار می‌کند. حکومت این شمار از زندانیان طالبان را خطرناک می‌خواند و رهایی آن‌ها خارج از صلاحیت قانونی خود می‌داند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا