افغانستان

وزارت معارف: اگر یک دانش‌آموز به کرونا مبتلا شود، در تصمیم خود تجدید نظر می‌کند.

سرپرست وزارت معارف می‌گوید که اگر یک دانش‌آموز پس از شروع مکاتب به ویروس کرونا مبتلا شود، در تصمیم خود تجدید نظر می‌کند.

رنگینه حمیدی، سرپرست وزارت معارف، روز پنج‌شنبه، بیست‌وسوم اسد، در یک نشست خبری مشترک با سرپرست وزارت صحت عامه گفت که به مکاتب دولتی اجازه داده شده است تا درس‌ حضوری صنف‌های یازدهم و دوازدهم را با رعایت سفارش‌های بهداشتی آغاز کنند. وی افزود، این تصمیم به دلیل کم‌بود وقت دانش‌آموزان برای تکمیل کردن درس‌های‌شان گرفته شده است.

به گفته او، اگر در یک ماه پس از شروع درس‌ها موارد ابتلا به ویروس کرونا در میان دانش‌آموزان مشاهده نشد، به تدریج درس‌های حضوری سایر صنف‌ها نیز آغاز می‌شود.

رنگینه حمیدی از جانب دیگر گفت که وزارت معارف «شرایط سخت‌گیرانه»‌ای را برای شروع مکاتب در نظر می‌گیرد و به سلامت دانش‌آموزان اهمیت می‌دهد.

او افزود که یک گروه برای نظارت از مکاتب به‌ویژه مکاتب خصوصی که اجازه شروع درس حضوری از صنف اول تا دوازدهم برای‌شان داده شده است، تشکیل می‌شود تا چگونه‌گی رعایت سفارش‌های بهداشتی را نظارت کنند.

به گفته او، اگر مکاتب خصوصی و دولتی شرایط وزارت معارف را برای رعایت سفارش‌های بهداشتی به هدف جلوگیری از شیوع ویروس کرونا را در نظر نگرفت، برای‌شان هشدار داده می‌شود و برخورد قانونی خواهد شد.

سرپرست وزارت معارف بر لزوم پوشیدن ماسک توسط دانش‌آموزان تأکید کرد و افزود که اگر شرایط در نظر گرفته شود، دانش‌آموزان به ویروس کرونا مبتلا نخواهند شد.

او از جانب دیگر از خانواده‌ها خواست تا به دانش‌آموزان رعایت سفارشات بهداشتی و پوشیدن ماسک را توصیه کنند.

این در حالی است که طرح وزارت معارف که در آن به مکاتب خصوصی اجازه داده است، درس حضوری تمام صنف‌های‌شان را آغاز کنند، انتقادبرانگیز شده است.

سرپرست وزارت معارف می‌گوید که از لحاظ ظاهری بین مکاتب دولتی و خصوصی تفاوت قایل نیست، اما شمار دانش‌آموزان در مکاتب دولتی بیش‌تر و جای محدود‌تر است.

به گفته او، امکان رعایت سفارش‌های وزارت صحت عامه مبنی بر رعایت فاصله‌گیری اجتماعی در مکاتب دولتی ممکن نیست.

رنگینه حمیدی افزود که شمار دانش‌آموزان در مکاتب خصوصی اندک است و بیش‌تر آن‌ها در شهرها موقعیت دارند که دست‌رسی‌شان به شفاخانه‌ها بیش‌تر است.

با این حال او تأکید کرد که وزارت معارف به صورت جدی از مکاتب خصوصی نظارت می‌کند.

نهادهای آموزشی از جمله مکاتب دولتی و خصوصی از آغاز سال آموزشی جاری به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا تعطیل بود. قرار است بر اساس طرح وزارت معارف و تأیید کابینه، مکاتب از اول سنبله باز شود. طبق این طرح، درس حضوری صنف‌های یازدهم تا دوازدهم، مکاتب شبانه و صنف‌های اول تا دوازدهم مکاتب خصوصی آغاز می‌شود.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا