افغانستان

کمیسیون حقوق بشر: طالبان مانع تدفین اجساد نیروهای مخالف شان شدند

پنج روز پس از کشته‌شدن شماری از نیروهای جبهۀ ضد طالبان در مرز میان ولسوالی سالنگ پروان و ولسوالی شتل ولایت پنجشیر، کمیسیون حقوق بشر افغانستان مدعی است که طالبان با اجساد این قربانیان برخورد “غیرانسانی” کرده و مانع تدفین آنان شده اند.

این کمیسیون حقوق بشری که در حال حاضر در خارج از افغانستان فعالیت می‌کند، ناوقت روز «شنبه ۲۶ حمل» در اعلامیه‌ای گفته است که طالبان “برخوردهای وحشت‌ناک و تخطی‌های گستردۀ حقوق‌بشری” را در این کشور افزایش داده اند.

“جبههٔ آزادی افغانستان”  «۲۲ حمل» با نشر اعلامیه‌ای تایید کرد که شش تن از اعضای آن جبهه به شمول عبدالبصیر اندرابی،‌ فهیم سالنگی، برهان اندرابی، قربان علی بامیانی، صبور فاریابی، و حسین سمنگانی در جریان چند روز درگیری مستقیم با طالبان کشته شدند.

کمیسیون حقوق بشر افغانستان همچنان مدعی شده که پس از این رویداد، طالبان به خانه‌های بستگان قربانیان حمله کرده و ضمن توهین و تحقیر شماری از آنان را بازداشت کرده اند.

در اعلامیه آمده است: “کمیسیون ‌مستقل ‌حقوق‌بشر افغانستان، از نهادهایی که در زمینۀ حمایت از حقوق ‌بشردوستانۀ ‌بین‌المللی، در سطح جهان، منطقه و افغانستان ماموریت دارند می‌طلبد تا با واکنش‌های عاجل، جدی و موثر، جلو نقض حقوق شهروندان ملکی و بی‌دفاع را بگیرند.”

در این حال، “جبهۀ آزادی افغانستان” گفته است که طالبان تنها، جسد فهیم سالنگی را به خانواده‌اش تسلیم دادند، اما آنان را از برگزاری نماز جنازه و سایر مناسک دینی منع کرده اند.

این جبهۀ ضد طالبان مدعی شده است: “تلاش‌های کمیته بین‌المللی صلیب سرخ هم در این باره نتیجۀ نداده است. افزون بر آن، آزار و اذیت خانواده‌های شهدا از سوی ملیشه‌های طالبان همچنان ادامه دارد.”

طالبان تا کنون این مورد ابراز نظر نکرده اند، اما پیش از این وزارت دفاع حکومت طالبان گفته بود که اکمل امیر و هفت تن از همراهانش در جریان عملیاتی بر مخفیگاه آنان در مرز میان ولایات پنجشیر و پروان کشته شدند.

“جهبۀ آزادی افغانستان” تا کنون کشته‌شدن امیر را تایید و یا رد نکرده است.

پس از مسلط شدن گروه طالبان بر افغانستان در ۱۵ اگست ۲۰۲۱ شماری از فرماندهان شناخته شدهٔ اردوی پیشین افغانستان به شمول نیروهای ویژه به صفوف جبهات مقاومت ضد طالبان پیوسته و از آن زمان تا کنون در شماری از ولایت‌ها به ویژه پنجشیر، ولسوالی‌های سه‌گانهٔ اندراب ولایت بغلان و برخی ولسوالی‌های بدخشان و تخار درگیری‌های پراگنده با طالبان داشته اند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا