افغانستانخبر برتر

اشرف غنی: خروج شوروی از افغانستان مسوولانه نبود

 ۳۲ سال پس از خروج آخرین سرباز ارتش سرخ شوروی سابق از افغانستان، محمداشرف غنی، رییس جمهور کشور می‌گوید که خروج این نیروها از افغانستان مسوولانه نبود و هیچ تدبیری نیز برای آینده روی دست گرفته نشده بود.

رییس جمهور غنی که در یک پیام تصویری به مناسبت بیست‌وششم دلو سالروز خروج ارتش سرخ از افغانستان صحبت می‌کرد، گفت که به همین دلیل پس از خروج شوروی از افغانستان، نیروهای امنیتی، نهادهای ملی و زیربناهای کشور فروپاشیدند.

محمداشرف غنی گفت که تهاجم شوروی در آن زمان به افغانستان از سوی بسیاری از کشورهای جهان و سازمان همکاری‌های اسلامی و کشورهای منطقه اشغال تلقی شد و سرانجام در اثر مبارزه مردم، ارتش سرخ شکست خود را در افغانستان پذیرفت و خارج شد.

آقای غنی گفت که هدف از «جهاد» مردم افغانستان علیه شوروی تأسیس نظامی براساس خواست مردم بود تا در نتیجه آن نهادهای ملی و نظامی کشور تقویت شود.

او افزود که به دلیل این که خروج شوروی از افغانستان مسوولانه نبود و تدبیری نیز برای آینده در نظر گرفته نشده بود، افغانستان پس از خروج شوروی وارد یک جنگ داخلی چند بعدی شد که در نتیجه آن نهادهای ملی، نظامی و زیربناهای کشور فروپاشیدند.

غنی شکست شوروی را در افغانستان معلول وحدت ملی، یک‌پارچه‌گی و تدبیر مردم افغانستان خواند و تأکید کرد که اکنون نیز برای ختم جنگ و رسیدن به صلح فرصت فراهم شده است.

رییس جمهور غنی گفت که باید در نتیجه صلح نهادهای نظامی و غیرنظامی حفظ و تقویت شود و کودکان، زنان، جوانان و اقشار محروم مردم افغانستان از صلح بهره ببرند.

به گفته او، همه تحلیل‌گران در شرق و غرب عالم باور نداشتند که روزی شوروی در افغانستان شکست بخورد و یا به اشغال پایان دهد و مبارزه ملی مردم به نتیجه برسد.

به گفته او، تدبیر، وحدت و مبارزه مردم این تحلیل‌ها را غلط ثابت کرد و اکنون نیز این نظر که گفته می‌شود افغانستان به صلح و ثبات دست پیدا نخواهد کرد، با تدبیر و وحدت مردم غلط ثابت خواهد شد و مردم افغانستان به صلحی که در آن عزت هر افغان نهفته باشد، دست می‌یابند.

از ۲۶ دلو از سوی شماری از احزاب سیاسی نیز در کابل طی مراسم‌هایی بزرگ‌داشت شد.

ارتش سرخ شوروی در ششم جدی سال ۱۳۵۸ به افغانستان حمله کرد و سرانجام در ۲۶ دلو سال ۱۳۶۷ ناگزیر به عقب‌نشینی شد.  جنگ نُه ساله ناشی از حمله شوروی به افغانستان سبب کشته‌ و آواره‌شدن شمار زیادی از افغان‌ها شد.

مدتی پس از خروج شوروی از افغانستان نیز حکومت به رهبری نجیب‌الله که حمایت مسکو را با خود داشت سقوط کرد و افغانستان دچار جنگ داخلی بین احزاب و گروه‌های داخلی شد.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا