افغانستان

یک روزنامه‌نگار زن افغان در روسیه به دو سال حبس محکوم شد.

کبرا حسنی، یک روزنامه‌نگار افغان و همکارش به‌دلیل عبور غیرقانونی از مرز روسیه به اروپا از سوی دادگاه شهر سن‌پترزبورگ به دو سال زندان محکوم شده‌اند.

روزنامه محلی فونتانکا سه‌شنبه‌شب، ۲۴ دلو گزارش داده که این حکم بالای حسنی به اتهام تلاش برای ترک غیرقانونی روسیه به مقصد اتحادیه اروپا صادر شده است.

طبق اطلاعات، این روزنامه‌نگار افغان که پس از تسلط دوباره طالبان بر افغانستان، به روسیه فرار کرده بود، دو سال را با همکارش در بازداشت سپری کردند و براساس حکم دادگاه، آنان دوباره به زندان نخواهند رفت.

آنان حدود دو سال پیش در شهر سن‌پترزبورگ بازداشت شده‌اند و قاچاقبر حسنی هم به چهار سال زندان محکوم شده است.

 

بربنیاد این گزارش، خانم حسنی پس از فرارش از افغانستان در یک برنامه انگلیسی زبان دانشگاه کی‌یف ثبت‌نام کرده بود، اما با آغاز حمله روسیه به اوکراین، تصمیم گرفت تا به اروپا برود.

 

این روزنامه‌نگار افغان که پیش از سقوط کابل در سال ۱۴۰۰ با تلویزیون ملی افغانستان کار می‌کرد، اکنون با خطر اخراج اجباری از روسیه روبه‌رو است.

 

قرار است جلسه رسیده‌گی به پرونده تمدید بازداشت حسنی در یک مرکز نگه‌داری موقت روز چهارشنبه، ۲۵ دلو برگزار شود.

 

یکی از همکاران سابق حسنی با توجه بر وضعیت زنان افغان هشدار داده است که اگر این روزنامه‌نگار به افغانستان زیر سلطه طالبان اخراج شود، با زندان و شکنجه روبه‌رو خواهد شد.

 

گفتنی است که اداره مهاجرت وزارت امور داخله روسیه پناهنده‌گی حسنی را رد کرده است.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا