باید بدانیمشاهد

زندگی نامه مارشال محمد قسیم فهیم

مارشال محمد قسیم فهیم، فرزند مولوی عبدالمتین درسال ۱۳۳۶ خورشیدی درمحله عمرض ولایت پنجشیر در شمال افغانستان متولد شد.

او، آموزش های ابتدایی را در زادگاه اش فراگرفت و درسال ۱۳۴۹ بخاطر پیشبرد تحصیلات عالی وارد مدرسه دارالعلوم عربی کابل شد.

محمد قسیم فهیم، پس ازکودتای ۱۳۵۷  غرض اشتراک در جهاد بر ضد رژیم سابق به پاکستان رفت؛ اما پس از اقامت کوتاه در آنجا در اول حمل ۱۳۵۸ خورشیدی به افغانستان بازگشت و مبارزه مسلحانه خود را درمنطقه شیگل ولایت کنر آغاز کرد.

موصوف در تابستان سال ۱۳۵۸ وارد دره پنجشیر شد و در زمینه ایجاد هسته های جهاد ومقامت همدوش با احمد شاه مسعود ابتدا در پنجشیر و بعد درسایر نقاط کشور به مبارزه پرداخت. وی به حیث فرمانده مجاهدین درولسوالی اندراب ولایت بغلان نیز ایفای وظیفه کرده بود.

محمد قسیم فهیم

 محمد قسیم فهیم درسال ۱۳۶۰ در رأس یک هیأت عالیرتبۀ مجاهدین به ولایات شمال شرق (بدخشان، بغلان تخار و کندز) جهت بسیج مجاهدین در چارچوپ شورای نظار سفر کرد و درین راستا نقش مهم ایفا کرد.

محمد قسیم فهیم درسال ۱۳۶۶ به حیث فرمانده عمومی مجاهدین درشمال کابل، مسوولیت نیروهای مجاهدین را به عهده گرفت و  درسال ۱۳۶۸ به خاطر گسترش و انسجام بیشتر نیروهای شورای نظار به ولایات شمالی بلخ، جوزجان و فاریاب سفر کرد.

محمد قسیم فهیم، پس ازسقوط حکومت داکتر نجیب الله و پیروزی مجاهدین در۵ ثور ۱۳۷۱ در رأس نیروهای مجاهدین وارد کابل شد و در همین سال به حیث وزیر امنیت کشور مقرر شد و در این مقام به رتبۀ سترجنرالی رسید.

محمد قسیم فهیم و احمد شاه مسعود

با سیطره ی طالبان درسال ۱۳۷۵ مدت کوتاهی به حیث فرمانده عمومی نیروهای مقاومت در ولایات شمال کابل و سپس تا سقوط طالبان به حیث فرمانده عمومی نیروهای مقاومت در شمال شرق کشور ایفای وظیفه کرد.

پس از شهادت احمدشاه مسعود در ۱۸ سنبله ۱۳۸۰ رهبران و فرماندهان مجاهدین به منظور انسجام بهتر نیروهای مقاومت و مدیریت بحرانی ترین شرایط، محمد قسیم فهیم را به عنوان  فرمانده کُل نیروهای دولتی و مقاومت انتخاب کردند.

مارشال فهیم در ماه عقرب سال  ۱۳۸۰در راس نیروهای مقاومت  وارد کابل شد .

محمد قسیم فهیم، پس ازبرگزاری کنفرانس بُن  وایجاد اداره مؤقت به حیث معاون اول رئیس اداره موقت و وزیر دفاع ملی تعیین شد و به تاریخ ۱۵ ثور ۱۳۸۱ خورشیدی بلندترین رتبه نظامی کشور یعنی مارشالی را دریافت کرد.

مارشال محمد قسیم فهیم بعد از لویه جرگه اضطراری برای بار دوم به حیث معاون اول ریاست جمهوری و وزیر دفاع ملی کشورتعیین گردید.

فهیم در دومین دور انتخابات ریاست جمهوری اسلامی افغانستان به حیث معاون اول حامد کرزی تعین شد و بعد از پیروزی در انتخابات، به حیث معاون اول رئیس جمهوری اسلامی افغانستان در ۲۹ عقرب ۱۳۸۸ سوگند وفاداری یاد کرد.

قسیم فهیم و حامد کرزی

مارشال فهیم متأهل بود و از او ۱۲ فرزند؛ چهار پسر و ۸ دختر باقی مانده است.

مارشال محمد قسیم فهیم معاون اول ریاست جمهوری اسلامی افغانستان صبح روز یکشنبه مورخ ۱۸ حوت ۱۳۹۲ به عمر ۵۶ سالگی در اثر سکته قلبی فوت کرد.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا