افغانستانورزش

گروه کوهنوردی پیک: برای اولین بار دو دختر افغان قله شاه فولادی را به صورت کامل فتح کردند.

تمنا جهان و نازیمه خیرزاد، دو دختر افغان که اعضای گروه کوهنوردی پیک هستند، قله شاه فولادی را با ارتفاع ۵۱۴۰ فتح کرده اند.
این گروه می‌گویند ۲۲ حمل ۱۴۰۰ موفق به فتح این قله شده اند.
این بانوان کوهنورد روز یک‌شنبه با شش نفر از مردان کوهنورد از ولایت‌های غزنی، بدخشان، کابل و بامیان به رهبری سید علی‌شاه فرهنگ، مسئول تخنیکی و محمدحسین یاسا، بنیان‌گذار تیم کوهنوردی «پیک» به قله شاه‌فولادی صعود کرده‌اند.
 

کوه بابا، نام رشته‌کوهی مرتفع در افغانستان واقع در ولایت بامیان است. شاه فولادی نام بلندترین قله در ارتفاعات کوه بابا است. . این کوه حدود ۵٬۰۰۰ متر از سطح زمین ارتفاع دارد.

کوه بابا، در میان هندوکش و فیروزکوه واقع شده و به طرف غرب به مسافت ۲۰۰ کیلومتر امتداد دارد. ارتفاع این کوه از ۴۰۰ تا ۵٬۱۴۰ متر می‌رسد و قلهٔ معروف آن به نام شاه فولادی (Shah Fuladi) یاد می‌شود که ۵٬۱۳۵ متر ارتفاع دارد و همیشه پوشیده از برف می‌باشد. دریای بلخ از قسمت غرب این کوه سرچشمه می‌گیرد و در قسمت دلتای خود آب آن به هجده رود تقسیم می‌شود و از این رو نواحی بلخ را هجده نهر هم یاد می‌کنند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا