شاهد

مسجد میرهزار قندهار

مسجد میرهزار قندهار در زمان تیمورشاه درانی مبتنی بر توصیه‌های میرهزار الکوزی آخرین امپراتور افغانستان توسط معماران و مهندسی افغانستان به سبک معماری بخارایی مستطیل شکل اعمار شد.
این مسجد جامع در ناحیه دوم ولایت قندهار موقعیت داشته که گنجایش پنجصد نمازگزار را دارد. مساحت این مسجد ۱۶۰۰ مترمربع بوده دو منار بزرگ به ارتفاع ۵ متر و دو مناره کوچک به ارتفاع ۳٫۲ متر می‌باشد. این بنای تاریخی و مقدس از جمله بناهای است که شهرت جهانی و ازجمله ساختمان‌های مدرن زمانش بوده است و همچنان دارای ۱۸ اتاق برای تدریس طلبه ها میباشد.
کار مطالعات، سروی، آسیب شناسی، طرح، دیزاین، ترمیم و بازسازی این مسجد توسط آمریت پروژه ترمیم و بازسازی آبدات تاریخی و مساجد وزارت شهرسازی و اراضی انجام یافته است.
متخصصین آبدات تاریخی با رعایت تمام اصول و استندردهای لازم، کار مرمت و بازسازی این پروژه را انجام داده و از تمام مراحل کار به شکل فنی مدیریت و نظارت نمودند. تطبیق این پروژه توسط تصدی ساختمانی افغانی (شرکت انکشاف ملی ج.ا.ا) در ماه جوزا سال ۱۳۹۸ه ش شروع و در ماه حمل سال ۱۴۰۰ه ش تکمیل گردید.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا