جهان

گوتیرش: غزه در حال مبدل شدن به ‘قبرستان’ کودکان فلسطینی است

انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد،‌ روز «دوشنبه ۱۵ عقرب» خواهان آتش‌بس بشردوستانه در غزه شد، ساحه‌ای که به گفتهٔ او، هر روز به ”قبرستان” صد‌ها کودک فلسطینی مبدل می‌شود.

گوتیرش در مورد جنگ جاری در غزه به خبرنگاران گفت: ”راه به جلو واضح است. همین حالا آتش‌بس بشردوستانه [نافذ شود].”

او از همه جناح‌های متخاصم خواست تا بر تعهدات حقوق بشری بین‌المللی خود پایبند باشند، زیرا به گفتهٔ او،‌هیچ جناح دخیل در درگیری‌های مسلحانه مافوق این قوانین نیست.

گوتیرش تاکید کرد که همه ۲۴۰ مرد، زن و کودکی که به تاریخ هفتم اکتوبر توسط حماس گروگان گرفته شدند، باید به صورت فوری و بدون قید و شرط آزاد شوند.

این مقام ارشد ملل متحد همچنین گفت که هیچ گاهی از تلاش‌ها برای رهایی همه افرادیکه توسط حماس گروگان گرفته شده اند، دست بر نخواهد داشت.

گوتیرش بر اهمیت احترام به قوانین بین المللی بشردوستانه تاکید کرد که مستلزم حفاظت از غیرنظامیان، خودداری از استفاده ازغیرنظامیان منحیث سپر انسانی، حفاظت از شفاخانه‌‌ها، تاسیسات ملل متحد، پناهگاه‌ها، مکاتب در غزه و افزایش ارسال کمک‌های بشردوستانه و مواد سوخت به منطقهٔ محاصره شده است.

او گفت: ”هیچ یک از این تقاضا‌ها نباید مشروط به دیگری باشد.”

اما بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل،‌ بار‌ها قاطعانه اعلام کرده است که هیچ آتش‌بس بشردوستانه وجود نخواهد داشت، مگر اینکه حماس همه گروگان ها را آزاد کند.

گوتیرش گفت که ”کابوس در غزه” فقط یک بحران انسانی نیست، بلکه یک ”بحران بشری” است. او گفت که همه جناح‌های درگیر جنگ و جامعهٔ بین المللی مسوولیت‌های اساسی برای توقف این درد و رنج دارند.

در همین حال وزارت صحت غزه گفته است که شمار افرادیکه در نتیجهٔ حملات تهاجمی اسراییل در نوار غزه کشته شده اند، به بیش ۱۰ هزار نفر رسیده است.

اسراییل پس از آن به تاریخ هفتم اکتوبر حملات هوایی و توپخانه‌ای و سپس عملیات زمینی را بر نوار غزه آغاز کرد که گروه حماس بر اسراییل حمله کرد که در نتیجهٔ آن ۱۴۰۰ نفر کشته شدند.

اما آماری که از سوی مقامات اسراییل و وزارت صحت غزه ارایه شده است، تا حالا از سوی مراجع مستقل تایید نشده است.

منشی عمومی ملل متحد، ضمن ابراز نگرانی در مورد کشته و یا زخمی شدن صد‌ها کودک در نوار غزه، نسبت به کشته‌ شدن ده‌ها ژورنالست و کارمند ملل متحد نیزابراز نگرانی کرد.

دفتر ملل متحد در امور پناهندگان فلسطینی گفته است که از هفتم اکتوبر تا حالا ۸۹ کارمند این اداره کشته شده اند و شماری از آنان، با اعضای خانواده‌های شان کشته شده اند.

گوتیرش گفت: ”ما باید همین حالا اقدام کنیم تا راه بیرون رفت از این بن‌بست وحشیانه، وحشتناک، دردناک و ویرانی پیدا کنیم.”

ملل متحد روز دوشنبه همچنین تقاضای ۱.۲ میلیارد دالری کمک‌ها را راه اندازی کرد تا برای ۲.۷ میلیون نفر کمک‌های بشری را فراهم کند. این کمک‌ها شامل همه جمعیت غزه و ۵۰۰ هزار فلسطینی دیگر می‌شود که در کرانهٔ غربی زیست دارند، جاییکه تنش‌ها و خشونت ها تشدید شده است.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا