افغانستان

«دوام جنگ پس از خروج نیروهای خارجی، مسلمان‌کشی است»

سازمان همکاری‌های اسلامی (OIC) از افزایش خشونت در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته است که پس از خروج نیروهای بین‌المللی از این کشور، هیچ بهانه‌ای برای تداوم جنگ از سوی گروه طالبان وجود ندارد و دوام آن مسلمان‌کشی خواهد بود.

وزارت ارشاد حج و اوقاف روز «پنج‌شنبه، ۲۰ جوزا»، با نشر خبرنامه‌ای گفته است که این سازمان از موقف شرعی و معتدل دولت افغانستان در قبال صلح اعلام حمایت کرده است.

براساس معلومات وزارت حج و اوقاف، یوسف بن احمد العثیمین، دبیر کل سازمان همکاری‌های اسلامی، گفته است که دولت افغانستان موقف دینی، معتدل و سازگار را در قبال صلح، به‌ ویژه تأمین آتش‌بس فوری و تعیین زعیم از طریق تمثیل ارادۀ آزاد مردم اختیار کرده که مورد قبول تمامی کشورهای اسلامی است. او اطمینان داده است که از این موقف حکومت افغانستان حمایت می‌کند.

دبیر کل سازمان همکاری‌های اسلامی خاطرنشان کرده که کشتار، خشونت و هراس‌افگنی با جوهر اسلام مخالف و ناسازگار است، از این رو او تصریح کرده است که از طریق تبلیغ و پیام‌رسانی، باید به مردم تفهیم شود که اسلام دین ترور و خشونت نیست، بلکه آیین وحدت و هم‌گرایی است.

یوسف بن احمد العثیمین ‌نقش علمای دین در راستای مهار جنگ را ارزنده خوانده و گفته است که علما در جوامع اسلامی نه ‌تنها از نگاه دینی، بلکه از منظر سیاسی نیز از جایگاه مهمی برخوردارند.

او افزوده است که پس از خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان، هیچ بهانه‌ای برای تداوم جنگ از سوی گروه طالبان در این کشور وجود ندارد و دوام جنگ مسلمان‌کشی بیش نخواهد بود.

در همین حال محمدقاسم حلیمی، وزیر ارشاد، حج و اوقاف که در راس یک هیأت به عربستان سفر کرده است، در دیدار با دبیر کل سازمان همکاری‌های اسلامی گفته است که جنگ افغانستان از دیدگاه دین اسلام و براساس فتوای عمای جهان اسلام نامشروع است. او افزوده است که مردم و دولت افغانستان از هیچ نوع قربانی برای رسیدن به صلح پایدار که اراده مردم افغانستان در آن نقش اساسی داشته باشد، دریغ نکرده و و در زمینه عملی‌سازی تمامی پیش‌شرط‌های گروه طالبان اقدام عملی کرده و آماده مذاکره پیرامون حل معضل فعلی و رسیدن به صلح پایدارند.

آقای حلیمی نیز تصریح کرده است که بعد از خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان، هیچ‌گونه دلیلی برای ادامه جنگ در افغانستان باقی نمانده و دوام جنگ فقط زمینه برادرکشی و مسلمان‌کشی را فراهم می‌کند.

وزیر ارشاد، حج و اوقاف خاطرنشان کرده است که نیروهای امنیتی افغان توان حمایت از نظام و تأمین امنیت را دارند. او خواهان همکاری این سازمان شده و گفته است که ما می‌خواهیم همکاری‌های سازمان‌ برای ختم خون‌ریزی و حل سیاسی بحران فعلی با دولت جمهوری اسلامی افغانستان ادامه یابد.

او افزوده است که اگر گروه طالبان واقعاً متعهد به صلح باشد، دولت افغانستان در زمینه آشتی ملی و موفقیت فرآیند صلح هیچ ممانعتی نمی‌بیند و آماده زمینه‌سازی برای مشارکت سیاسی همه جوانب مطابق به خواست و اراده آزاد مردم افغانستان است.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا