افغانستانخبر برتر

کرزی به طالبان: صلح کنید، با گرفتن ولسوالی‌ها به جایی نمی‌رسید.

حامد کرزی، رییس جمهور پیشین، می‌گوید که دولت و طالبان باید با هم صلح کنند و از جنگ دست بردارند. رییس جمهور پیشین خطاب به طالبان گفت که با گرفتن ولسوالی‌ها به جایی نمی‌رسند.

رییس جمهور پیشین روز «سه‌شنبه، ۲۲ سرطان»، در یک نشست خبری از دولت افغانستان و طالبان خواست تا دیگر جنگ نکنند و روند صلح را سرعت بدهند و در رسیدن به یک توافق عجله کنند.

کرزی به خبرنگاران گفت که به زودی مذاکرات صلح جدی آغاز خواهد شد، حوصله کنید، تدبیر کنید و به سوی صلح بروید.

در همین حال، او تصریح کرد که امیدوار است امریکا برای اثبات دوستی تلاش کند که صلح در افغانستان برقرار و حاکمیت ملی اعاده شود و افغان‌ها عزت‌مند زنده‌گی کنند.

کرزی خطاب به طالبان گفت: «ما به زحمت بسیار زیاد یک اردوی ملی و پولیس ملی ساختیم و از هیچ، یک نظام برای کشور ایجاد کردیم. ما باید به هر عنوانی که می‌شود، نهادهای دولتی خود را حفظ کنیم و زودتر به سوی صلح برویم.»

از سویی دیگر، رییس جمهور پیشین کشور افزود که اگر صلح برقرار شود و طالبان بیایند، با آنان همکاری می‌کند، اما زعامت کشور و تعیین حکومت آینده افغانستان به اراده مردم تعلق دارد و به دست مردم این کشور تعیین خواهد شد.

او هم‌چنان گفت: «از طریق تمثیل اراده مردم، زعامت هرکسی را می‌پذیریم.»

با این حال، او تأکید کرد که افغانستان، قربانی سیاست استفاده از افراطیت از سوی قدرت‌های بزرگ جهانی است. به گفته او، انفجار در مکتب سیدالشهدا و گروه داعش حاصل این سیاست است.

او گفت: «امیدوار بودیم این سیاست تغییر کرده باشد و قدرت‌های بزرگ در تقابل با هم از ابزار افراطیت استفاده نکند؛ اما متاسفانه این روند جریان دارد.»

کرزی از حکومت و طالبان خواست تا فرصت پیش‌آمده صلح را از دست ندهند و کشور را نجات دهند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا