افغانستان

طالبان: پاکستان هنوز با برگزاری نشست سه جانبه در مورد مهاجرین افغان توافق نکرده است

در حالی که هشت روز به مهلت پاکستان برای اخراج مهاجرین بدون مدرک افغان از آن کشور باقی مانده است، حکومت طالبان می‌گوید که اسلام‌آباد به برگزاری یک نشست سه جانبه با حضور سازمان ملل متحد برای بحث در این مورد هنوز توافق نکرده است.

وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان حکومت طالبان روز «یکشنبه ۳۰ میزان» با نشر خبرنامه‌ای گفت که عبدالرحمان رشید، معین مسلکی این وزارت، با لیو نارد زولو، کمیشنر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در افغانستان، درباره اخراج اجباری مهاجرین افغان از پاکستان گفتگو کرده است.

این وزارت گفته است: “به دلیل اینکه جانب پاکستان به نشست سه جانبه (افغانستان، پاکستان و کمیشنری سازمان ملل در امور پناهندگان) در آن کشور ابراز توافق نکرد، این وزارت تصمیم گرفت که نشست متذکره در کابل دایر شود و موضوع از طریق وزارت امور خارجه [حکومت طالبان] شریک و کمیشنری ملل متحد نیز در میان گذاشته شود.”

در این خبرنامه، به نقل از لیو نارد زولو، رییس دفتر کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، آمده که گفته است نیاز است پاکستان تصمیم‌اش را در مورد برگزاری یا عدم برگزاری این نشست سه جانبه به زودی اعلام کند.

اسلام آباد در اوایل ماه جاری میلادی به همه مهاجران که به گونهٔ غیرقانونی در آن کشور زیست دارند مهلت داد که تا اول نومبر از پاکستان خارج شوند و همچنین هشدار داده است که در صورت عدم خروج داوطلب آنها را بازداشت و از این کشور اخراج خواهد کرد.

برخی نهادها در پاکستان، سازمان ملل متحد و برخی کشورها از پاکستان خواسته اند که مهاجرین افغان را اخراج نکند و همچنین هشدار داده اند که این افراد ممکن است پس از بازگشت به افغانستان مورد آزار و اذیت طالبان قرار گیرند.

پنجشنبه گذشته، وزارت خارجه ایالات متحده از همه همسایگان افغانستان، از جمله پاکستان، خواست تا به افغان‌هایی که به دنبال امنیت هستند، اجازه ورود به خاک خود را بدهند.

متیو میلر، سخنگوی این وزارت در یک کنفرانس خبری از پاکستان و سایر کشورها خواست به این پناهجویان کمک کنند.

او گفت: “می‌خواهم بگویم که از تمامی کشورها، به شمول پاکستان می‌خواهیم تا مکلفیت‌های خویش را در برخورد با مهاجرین و پناهجویان رعایت کرده و به اصول منع بازگشت اجباری احترام بگذارند.”

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا