افغانستان

پاکستان به مناسبت عید مرز تورخم را به روی مهاجرین افغان باز کرد

مقامات پاکستانی می‌گویند که به مناسبت عید قربان، مرز طورخم را به روی مهاجرین افغان باز کرده است تا آنان بتوانند با استفاده از تذکره‌ به کشور شان برگردند.

توفیق خان، یک مقام ادارۀ تحقیقاتی پاکستان در گذرگاه طورخم به صدای امریکا گفته است که از روز یکشنبه گذشته به اینسو بیش از ۳۰ هزار نفر با استفاده از تذکره‌های شان به کشورشان برگشته اند.

این مقام پاکستانی گفت که دروازۀ طورخم فردا روز اول عید قربان از صبح تا شام به روی مسافرین باز خواهد بود، اما افزود: “افرادی که با تذکره به افغانستان برگشته اند دوباره با تذکره به پاکستان رفته نمی‌توانند. آنان باید به گونۀ درست پاسپورت و ویزه داشته باشند.”

این در حالی است که شهروندان افغانستان به کرات از عدم دریافت ویزه در سفارت و نمایندگی های پاکستان در افغانستان شکایت کرده و ادعا می‌کنند که ویزۀ این کشور به گونۀ غیرقانونی در مقابل ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ دالر امریکایی قابل دسترس است.

حاجی خان، شهروند افغانستان، به صدای امریکا گفت که به همین دلیل به گونۀ غیر قانونی از طریق گذرگاه سپین بولدک وارد خاک پاکستان شد تا مادر بیمارش را که از بیماری قلبی رنج می‌برد، مداوا کند.

او به صدای امریکا گفت: “ما می‌خواهیم که این مشکل ما حل شود و بتوانیم از طریق طورخم وارد پاکستان شویم. هر دو کشور باید با هم نزدیک شوند و برای آنانی که به هدف تداوی به پاکستان می‌روند سهولت مهیا شود.”

غفار خان، شهروند دیگر افغانستان، گفت که به دلیل افزایش بیکاری در افغانستان همواره به گونۀ غیر قانونی و با پرداخت پول وارد پاکستان می‌شود، زیرا به دست آوردن ویزۀ پاکستان کار ساده نیست.

او افزود: “در اینجا ویزه نمی‌دهند. مجبور استیم از طریق قندهار و کویته برویم. در آنجا از ما گاهی ۱۵۰۰۰ و برخی اوقات تا ۲۰۰۰۰ و ۳۰۰۰۰ می‌گیرند و اجازه می‌دهند وارد پاکستان شویم.”

پس از تسلط دوبارۀ طالبان بر افغانستان، شمار زیادی از افغان‌ها یک بار دیگر به پاکستان مهاجر شدند و اکنون در این کشور با مشکلات ویزه مواجه اند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا