افغانستاناقتصاد

هند و آسیای مرکزی کارگروه مشترک در مورد «بندر چابهار و افغانستان» تشکیل می‌دهند.

نخست‌وزیر هند در نشست مجازی با سران سه کشور آسیای مرکزی، اعلام کرد که کارگروه مشترکی در مورد استفاده از بندر چابهار و موضوع افغانستان تشکیل می‌دهند.

این نشست، روز گذشته، ۷ دلو، به مناسبت سی‌امین سال‌گرد روابط دیپلماتیک هند با کشورهای آسیای مرکزی به گونه آنلاین میان رییسان جمهور اوزبیکستان، تاجیکستان و ترکمنستان و نخست‌وزیر هند برگزار شد.

در جریان نشست مجازی، نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند گفت: «همه ما دغدغه‌ها و اهداف یکسانی برای امنیت منطقه داریم. همه ما نگران تحولات افغانستان هستیم. در این زمینه، همکاری دوجانبه‌ی ما برای امنیت و ثبات منطقه اهمیت بیشتری یافته است.»

آنان در نشست مجازی به عنوان بخشی از نتایج اولین نشست هند و آسیای مرکزی اعلام کردند که کارگروه مشترکی در مورد استفاده از بندر چابهار و موضوع افغانستان تشکیل می‌دهند.

رسانه‌های هندی گزارش داده‌اند که کارگروه مشترک در مورد افغانستان در سطح مقامات ارشد این کشورها تشکیل می‌شود.

بر اساس گزارش‌های رسانه‌های هندی، در این نشست مجازی یک‌ونیم ساعته، اوضاع افغانستان به تفصیل میان رهبران کشورها مورد بحث قرار گرفت و بر اهمیت قطع‌نامه ۲۵۹۳ شورای امنیت سازمان ملل که در سال ۲۰۲۱ به تصویب رسید، تاکید شد.

نخست‌وزیر هند گفته است که برنامه‌هایی برای گنجاندن بندر چابهار تحت کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال-جنوب (INSTC) وجود دارد که بمبئی را به مسکو متصل می‌کند.

بندر چابهار بخش مهمی از سیاست خارجی هند برای تسهیل تجارت بین هند و آسیای مرکزی خوانده می‌شود.

سه کشور آسیای مرکزی -تاجیکستان، اوزبیکستان و ترکمنستان -با افغانستان مرز زمینی دارند و این کشورها نگران افزایش افراطیت، تروریسم و قاچاق مواد مخدر در مرزهای افغانستان‌اند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا