افغانستانخبر برتر

سازمان حفاظت از کودکان: در ماه دسامبر سال گذشته ۱۳۵ کودک در افغانستان جان باختند.

سازمان حفاظت از کودکان (Save The Children) می‌گوید که تنها در ماه دسامبر سال گذشته‌ی میلادی ۱۳۵ کودک در افغانستان بر اثر بیماری سینه‌‌بغل (ذات‌الریه) و سوءتغذیه در شفاخانه یا در مسیر راه جان باخته‌اند.

این سازمان امروز (دوشنبه، ۱۱ دلو) با نشر گزارشی گفته است که داده‌های جدید نشان می‌دهد بیش از نیمی از خانواده‌ها در افغانستان نمی‌توانند مراقبت‌های صحی را در صورت نیاز دریافت کنند.

طبق این گزارش، تقریبا ۶۰ درصد از کسانی که نتوانستند مراقبت‌های صحی دریافت کنند، گفته‌اند که پولی برای پرداخت آن ندارند. همچنین ۳۱ درصد از پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که تنها در صورتی به کلینیک مراجعه می‌کنند که بیماری زندگی‌شان را تهدید کنند.

سازمان حفاظت از کودکان افزوده است که موارد ذات‌الریه در افغانستان افزایش یافته است و کودکانی را که قادر به دست‌رسی به مراکز صحی نیستند، می‌کشد.

این سازمان اضافه کرده است که فروپاشی سیستم صحی که عمدتاً ناشی از مسدود‌شدن دارایی‌های مالی و قطع کمک‌ها است، هزینه‌های مرگ‌باری را برای کودکان افغانستان به همراه دارد.

یکی از داکتران یک شفاخانه در شمال کشور گفته است که او هرگز این میزان موارد ذات‌الریه کودکان و سوءتغذیه شدید را ندیده است.

او به سازمان حفاظت از کودکان گفته است که ۱۳۵ کودک در ماه دسامبر در این بیمارستان جان خود را از دست داده‌اند. این داکتر تصریح کرده است که اکثریت کودکان با بیماری تنفسی دست‌وپنجه نرم می‌‎کردند و ۴۰ کودک با سوءتغذیه شدید مواجه بودند.

سرپرست یک تیم کلینیک سیار سازمان حفاظت از کودکان هم گفته است که موارد سینه‌بغل هر روز در حال افزایش است و تعداد مراجعه‌کنندگان اخیرا دو یا سه برابر افزایش یافته است. به‌گفته‌ی او، عدم دست‌رسی به غذای کافی و گرما عامل عمده ابتلا به این بیماری تنفسی است.

سازمان حفاظت از کودکان در ادامه گفته است که کیلنیک‌ها در سراسر کشور به‌دلیل عدم پرداخت معاش کارکنان صحی تعطیل شده‌اند. این سازمان افزوده است که وقتی کودکان بیمار نیاز به درمان دارند، با درهای بسته و داروخانه‌های خالی مواجه‌اند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا