افغانستانخبر برتر

وزارت داخله طالبان از ماموران اش خواسته است که از شکنجه، اذیت و توهین مظنونین جدا خودداری کنند.

وزارت داخله طالبان از ماموران این وزارت‌خانه در کابل خواسته که «در جریان تعقیب حوادث امنیتی و جنایی از شکنجه، اذیت و توهین مظنونین جدا خودداری»‌ کنند و نباید «بدون حکم محکمه در امور حقوقی هیچ‌کس مداخله نکنید، به بهانه تعقیب مظنونین از طرف شب خانه‌های مردم را تلاشی نکنید.»
وزارت داخله طالبان به ماموران پولیس این وزارت‌خانه گفته که با افراد بر اساس «قوانین نافذه شرعی برخورد حسنه» کنند و در جریان «گزمه و پهره اجازه فایر بالای هیچ‌کس را ندارید، اگر خدانخواسته بالای شما حمله صورت گیرد، در آن‌صورت حق دفاع را دارید.»
این رهنمود وزارت داخله طالبان در حالی‌ صادر می‌شود که بر اساس گزارش‌ها و روایت شاهدان عینی‌ برخی فعالان معترض زن در کابل، شب‌هنگام بازداشت شدند و ماموران طالبان دروازهٔ خانهٔ برخی از این فعالان را شکستند و آنها را با خود بردند.
گزارش‌شده که برخی از بازداشت‌شدگان به‌شدت شنکجه شده‌اند.
تصاویری نیز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که آثار تعذیب بر بدن افرادی دیده می‌شود که گفته شده ماموران طالبان آن‌ها را بازداشت کرده بوده‌اند.
همچنین انتشار ویدیویی از فعالان زن بازداشت‌شده در کابل از سوی طالبان واکنش‌های گسترده در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی، نهادهای بین‌المللی مدافع حقوق بشر در پی داشت؛ بسیاری اظهارات این زنان در این ویدیو را «اعترافات اجباری» خوانده و در مورد وضعیت آنها ابراز نگرانی کردند.
اخیرا، وزارت داخله طالبان با نشر ویدیویی ۱۴ دقیقه‌ای اعتراف کرد زنانی را که تظاهرات می‌کردند «چند وقت پیش توسط نیروهای امنیتی در یک خانه تعقیب و بازداشت شدند.» و در این ویدیو اظهارات از برخی از زنان معترض دیده می‌شود که مشخص نیست در چه وضعیتی ثبت شده‌است.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا