افغانستان

یوناما: طالبان در ننگرهار مانع کار کارمندان زن سازمان ملل متحد شده اند.

هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) گفته است که طالبان کارمندان زن این اداره را نمی‌گذارند که به کار و دفتر بروند.

یوناما روز «سه شنبه چهارم ۱۵ حمل» در یک پیام تویتر نگاشته است: ” نگرانی جدی داریم که زنان محلی کارمند ملل متحد در ننگرهار از رفتن به کار منع شده اند. به مقام‌های بالفعل یادآوری می‌کنیم که نهادهای ملل متحد بدون کارمندان زن فعالیت نتوانسته و مساعدت‌های نجات بخش را ارایه کرده نمی‌تواند.”

 

تا کنون طالبان در این مورد تبصره نکرده اند، اما این گروه در کم و بیش ۲۰ ماه گذشته که بر افغانستان حاکم شده اند، محدودیت‌های زیادی را بر زنان و دختران به ویژه در زمینهٔ حق کار و آموزش آنان وضع کرده اند.

حکومت طالبان دروازه‌های مکاتب متوسطه و لیسه را به روی دختران مسدود کرده و مانع تحصیل دختران در پوهنتون‌ها شده است.

این گروه همچنان زنان و دختران را از کار در ادارات دولتی و غیرحکومتی به جز نهادهای معدود صحی بازداشته و نیز بر رفتن زنان و دختران به پارک‌های تفریحی، کلب‌های ورزشی و حمام‌ ممنوعیت وضع کرده است.

سازمان بین‌المللی کار گزارش داده است که پس از مسلط شدن طالبان، میزان اشغال زنان در افغانستان ۲۵ درصد کاهش یافته و به گفتۀ این نهاد بین‌المللی محدودیت‌های طالبان بر کار و آموزش زنان این وضعیت را تشدید کرده است.

جامعۀ جهانی از پذیرفتن حکومت طالبان به عنوان حکومت مشروع افغانستان امتناع ورزیده و آن گروه را به ایجاد حکومت همه‌شمول، احترام به حقوق بشر به شمول حقوق زنان و اقلیت‌ها و قطع روابط با گروه‌های تروریستی ترغیب کرده است.

ملل متحد و کشورهای غربی هشدار داده اند که ممانعت طالبان بر حق کار و آموزش زنان، افغانستان را منزوی‌تر کرده و خسارت هنگفت اقتصادی را بر وضعیت نابسامان و آشفتهٔ اقتصادی آن کشور می‌افزاید.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا