افغانستان

طالبان: افغانستان با اثرات منفی تغییرات اقلیمی مواجه است

اداره ملی حفاظت از محیط زیست حکومت طالبان می‌گوید که افغانستان یکی از شش کشور جهان است که در سال‌های اخیر به دلیل تاثیرات تغییرات اقلیمی آسیب‌های زیادی دیده است.

حافظ عزیزالرحمان، سرپرست اداره ملی حفاظت از محیط زیست طالبان، روز «یکشنبه ۱۵ اسد» در یک کنفرانس خبری در کابل گفت که افغانستان نقش بسیار ناچیزی در تغییر اقلیم دارد، اما اثرات اقلیمی بر این کشور بسیار زیاد است.

او گفت: “در حالی که سهم بسیار کمی در تغییرات اقلیمی داریم، سیلاب‌ها، خشکسالی، آتش‌سوزی جنگل‌ها و طوفان نمونه‌هایی از اثرات تغییر اقلیم است که ما و شما شاهد آن استیم.”

این مقام طالبان افزود که این اداره در یک سال گذشته تلاش کرده است تا با سازمان‌های بین‌المللی برای حفاظت از محیط زیست ارتباط برقرار کند و از آنان در زمینه حفاظت از محیط زیست حمایت مالی به دست آورد.

سرپرست اداره ملی حفاظت محیط زیست حکومت طالبان گفت: “سال گذشته توانستیم تعهد مالی ۳۰ میلیون دالری را از صندوق بین‌المللی حفاظت از محیط زیست دریافت کنیم … ۳۲ پروژه تغییر اقلیم و حفاظت از محیط زیست را که به حالت تعلیق درآمدند، از مجراهای دپلوماتیک تعقیب کنیم و خوشبختانه دو مورد از این پروژه‌ها عملاً شروع شده است.”

به گفتهٔ او، یکی از این پروژه‌ها، پروژه مدیریت پایدار ۱۰ میلیون دالری حفاظت جنگل‌ها و چراگاه‌ها است و دیگری‌ به ارزش ۶.۶ میلیون دالر پروژه طرح پیشگیری از تخریب اراضی می‌باشد.

مسوولان اداره ملی حفاظت محیط زیست می‌گویند که اثرات زیست محیطی و اجتماعی یک هزار و ۳۱۸ پروژه و فعالیت انکشافی، زیربنایی، صنعتی و تولیدی سکتور دولتی و خصوصی در سال گذشته مورد ارزیابی قرار گرفت که از این تعداد فعالیت ۱۲۹۹ پروژه تایید و فعالیت ۹۱ پروژه به دلیل عدم‌رعایت معیارهای زیست محیطی رد شد.

این در حالی است که اداره ملی حفاظت از محیط زیست حکومت طالبان سال گذشته به منظور جلوگیری از شکار حیوانات و پرندگان، ۳۲ مجوز تجارت بین‌المللی حیوانات وحشی را به شرکت‌های خصوصی صادر کرده است.

معلومات این اداره نشان می‌دهد که در این مدت، شکار و تجارت ۱۴۹ حیوان و گیاه مهار شده و از قاچاق ۴۹۳ نوع حیوان و پرنده وحشی جلوگیری شده است.

پیش از این، دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد (اوچا) گفته بود که افغانستان یکی از آسیب پذیرترین کشورهای جهان در برابر بحران اقلیمی است. بر اساس معلومات این ادارۀ ملل متحد، افغانستان در میان ۱۰ کشور جهان قرار دارد که تغییر شدید اقلیمی و حوادث طبیعی را تجربه می‌کند.

اوچا گفته است: “خشکسالی‌های شدید که در حال تشدید است، معیشت را از بین می‌برد و گرسنگی را افزایش می‌دهد. گرمای سریعتر از میانگین جهانی در حال افزایش است. خراب شدن محیط زیست زراعت را تهدید می‌کند و معیشت را به خطر می‌اندازد.”

دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد افزوده است که برای چندین دهه، افغان‌ها در برابر تغییرات اقلیمی و تاثیرات آن، انعطاف‌پذیری قابل توجهی از خود نشان داده اند، اما اکنون آنها برای مقابله با تاثیر تغییرات اقلیمی نیاز به حمایت فوری دارند.

پیش از این در ماه می، دفتر اتحادیه اروپا در کابل نیز گفته بود که افغانستان چهارمین کشور در جهان است که به دلیل تاثیرات تغییرات اقلیم به طور فزاینده‌ای با بحران‌های بشری و حوادث طبیعی مواجه است.

به گفتۀ دفتر اتحادیه اروپا، تغییرات اقلیمی در کنار مشکلات و چالش‌های دیگر در افغانستان، باعث فشار بیشتر بر مردم خواهد شد، چون خشکسالی و سیلاب‌های مکرر زندگی افغان‌ها را با تهدیدات مواجه خواهد کرد.

وزارت خارجۀ حکومت طالبان در ماه عقرب سال گذشته گفت که تغییرات اقلیمی بیشتر از دو میلیارد دالر در این سال به افغانستان زیان وارد کرده است.

وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی حکومت طالبان آمار تلفات یک ساله ناشی از حوادث طبیعی را نشر کرد که بر اساس آن، ۱۲۰۲ نفر در سراسر افغانستان طی سال گذشتۀ خورشیدی جان باختند و دوهزار و ۱۵۹ نفر دیگر زخمی شدند.

همچنان سال گذشته افغانستان شاهد ویرانی کامل ده‌هزار و ۸۰۸ منزل مسکونی، تخریب قسمی ۲۳هزار و ۱۴۰ خانه و از بین‌رفتن بیش از ۱۴۷هزار جریب زمین زراعتی در نتیجۀ سیلاب‌ها و زلزله بود.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا