جهان

ثبت نخستین مورد مشکوک کروناویروس در کوریای شمالی.

کیم جونگ اون، رهبر کوریای شمالی حالت اضطرار را در شهر مرزی کیسیونگ آن کشور پس از آن اعلام کرد که یک فرد مشکوک به ابتلا به کووید۱۹ به گونۀ غیرقانونی از کوریای جنوبی وارد آن شهر شد.

در صورتیکه این واقعۀ کووید۱۹ مثبت برآید، این نخستین مورد این بیماری در قلمرو کوریای شمالی خواهد بود که رسماً از سوی مقام‌های آن کشور تایید می‌شود.

رسانۀ دولتی کوریای شمالی گزارش داده است که در واکنش به این رویداد، آقای کیم جلسۀ اضطراری بیروی سیاسی را شکل داد و گفت: “وضعیت حساس است و می‌توان گفت که ویروس خطرناک وارد کشور شده است.”

به نقل از خبرگزاری دولتی کوریای شمالی، فردیکه سه سال پیش به کوریای جنوبی فرار کرده بود، به تاریخ ۱۹ جولای در حالیکه اعراض کووید۱۹ را دارد، مرز را به گونه غیرقانونی عبور کرده و وارد کوریای شمالی شده است.

اما هیچ وضاحت داده نشده است که این فرد چگونه توانسته است یکی از مرزهای جهان را که به شدت از آن نظارت می‌شود، دو بار به گونۀ غیرقانونی عبور کند.

تا کنون مشخص نیست که آیا این شخص آزمایش کووید۱۹ شده است یا خیر، اما در گزارش خبرگزاری دولتی کوریای شمالی آمده است که چندین نمونه از قسمت بالای جهاز تنفسی و خون این فرد گرفته شده و نتایج آن تا کنون روشن نشده است.

مقام‌ها این فرد را که نامی از وی برده نشده است در تجرید نگه‌داشته و تحقیقات را آغاز کرده اند که پس از ورود به کوریای شمالی وی با چی کسانی در تماس بوده است.

چو جی وو، استاد پوهنتون کیونگ هی کوریای جنوبی می‌گوید که اکنون مقام‌های کوریای شمالی آماده شده اند تا شیوع کروناویروس را در کشورشان تایید کنند و خواستار کمک‌های بشردوستانه‌ شوند.

کوریای شمالی به خاطر برنامۀ هسته‌ای آن کشور زیر فشار تحریم‌های شدید، به شمول تحریم‌های اقتصادی، قرار دارد.

پس از شیوع کروناویروس در جهان، کوریای شمالی اکثرمرزهای خود را بست و نظارت شدید مرزی را اعمال کرده است.

با آنکه مقام‌های کوریای شمالی، شیوع کروناویروس را در آن کشور رد می‌کنند، روسیه و چندین کشور دیگر، هزاران کیت و وسایل آزمایشی کروناویروس را در اختیار آن کشور قرار داده اند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا