شاهد

گویان فرانسه – بخشی از اتحادیه اروپا در قاره آمریکا

گویان فرانسه یک بخش برون مرزی فرانسه است که در سواحل شمالی آمریکای جنوبی در گویان واقع شده است.

گویان فرانسه که از غرب با سورینام و از شرق و جنوب با برزیل هم مرز است، مساحتی معادل ۸۳۵۳۴ کیلومتر مربع (۳۲۲۵۳ مایل مربع) دارد و ۳۰۱۰۹۹ نفر در آن سکونت دارند.

گویان فرانسه دومین منطقه بزرگ فرانسه (بیش از یک هفتم وسعت کلان شهر فرانسه) و بزرگترین منطقه در اتحادیه اروپا است. تراکم جمعیت بسیار کمی دارد و تنها ۳٫۶ نفر در هر کیلومتر مربع (۹٫۳ / مایل مربع) جمعیت دارد. (جمعیت آن کمتر از ۱/۲۰۰ متروپولیتن فرانسه است.) نیمی از ۳۰۱۰۹۹ نفر جمعیت آن در سال ۲۰۲۳ در منطقه شهری کاین، پایتخت آن زندگی می کردند. ۹۸٫۹ درصد از قلمرو خشکی گویان فرانسه توسط جنگل ها پوشیده شده است، که بخش بزرگی از آن جنگل های بارانی اولیه است. پارک آمازونی گویان، که بزرگترین پارک ملی اتحادیه اروپا است، [۷] ۴۱ درصد از خاک گویان فرانسه را پوشش می دهد.

از دسامبر ۲۰۱۵، هر دو منطقه و بخش توسط یک مجمع واحد در چارچوب یک مجموعه سرزمینی جدید، مجموعه سرزمینی گویان فرانسه (به فرانسوی: collectivité territoriale de Guyane) اداره می شوند. این مجمع، مجمع گویان فرانسه (به فرانسوی: assemblée de Guyane)، جایگزین شورای منطقه ای و شورای دپارتمان سابق شد که منحل شدند. مجمع گویان فرانسه مسئولیت حکومت منطقه ای و ادارات را بر عهده دارد. رئیس آن گابریل سرویل است.

گویان فرانسه که از سال ۱۹۴۶ به طور کامل در جمهوری فرانسه یکپارچه شده است، بخشی از اتحادیه اروپا است و واحد پول رسمی آن یورو است. بخش بزرگی از اقتصاد گویان فرانسه به مشاغل و مشاغل مرتبط با حضور مرکز فضایی گویان بستگی دارد که اکنون محل پرتاب اولیه آژانس فضایی اروپا در نزدیکی خط استوا است. مانند سایر نقاط فرانسه، زبان رسمی، فرانسوی استاندارد است، اما هر جامعه قومی زبان مخصوص به خود را دارد، که زبان کرئول فرانسوی گویان، یک زبان کریول مبتنی بر فرانسه، رایج ترین زبان است. گویان فرانسه تنها قلمروی در قاره آمریکای شمالی یا جنوبی است که تحت حاکمیت یک کشور اروپایی است، بسیار کمتر به طور کامل در یک کشور اروپایی یکپارچه شده است.

مرز بین گویان فرانسه و برزیل طولانی ترین مرز زمینی است که فرانسه با کشور دیگری مشترک است و همچنین یکی از تنها دو مرزی است که فرانسه با کشورهای غیر اروپایی مشترک است و دیگری مرز با سورینام در غرب است.

 

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا