افغانستان

«فرانسه می‌خواهد امریکا را به ماندن در افغانستان و عراق ترغیب کند»

حکومت فرانسه می‌خواهد به مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده امریکا، در سفرش به پاریس بگوید که ایالات متحده نباید نیروهای خود را از افغانستان و عراق خارج کند. پومپئو هفته آینده به فرانسه سفر می‌کند.

ژان ایو لو دریان، وزیر خارجه فرانسه روز جمعه در یک مصاحبه تلویزیونی راجع به این گزارش‌ها که ترامپ می‌خواهد خروج نیروها از افغانستان را تسریع بخشد، گفت: «ما فکر نمی‌کنیم که چنین کاری باید صورت بگیرد. ما همچنین خواهیم گفت که چنین چیزی در عراق نیز صورت نگیرد.»

حلقات سیاسی و منابع دیپلوماتیک گفته اند که پومپئو در ماه سپتمبر به مقام‌های عراق التیماتوم داده است که اگر حکومت این کشور مانع حملات فزاینده علیه نیروهای امریکایی نشود، همه پرسونل امریکایی این کشور را ترک می‌کنند.

لو دریان گفته است که موضوعاتی چون عراق، ایران، تروریسم، شرق میانه و مناسبات با چین شامل آجندای بحث با پومپئو است.

ترامپ در ماه اکتوبر گفت که می‌خواهد همه نیروهای امریکایی را «تا کریسمس» یعنی ۲۵ دسمبر از افغانستان خارج کند.

پس از این اظهارات ترامپ، مقام‌های ارشد ایالات متحده امریکا تلاش کردند در این رابطه وضاحت دهند. از جمله رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی ترامپ گفت که شمار نیروهای امریکایی در افغانستان در اوایل ۲۰۲۱ به حدود ۲۵۰۰ تن کاهش می‌یابد.

پومپئو روز دوشنبه هفته آینده با امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه در پاریس دیدار می‌کند. سفر پومپئو به فرانسه شروع سلسله سفرهای بین‌المللی او به ترکیه، گرجستان، اسرائیل، امارات متحده عربی، قطر و عربستان سعودی است.

af/pa (AFP)

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا