افغانستان

فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران: طالبان در تلاش ارعاب و ساکت‌ کردن رسانه‌های افغانستان هستند

فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران درباره‌ بازداشت خبرنگاران توسط طالبان ابراز نگرانی کرده و گفته است که این کار طالبان برای ارعاب و ساکت کردن رسانه‌ها است.

طالبان اخیرا دست‌کم چهار خبرنگار را بازداشت کرده که از این جمع سه نفر پس از چند روز آزاد شده‌اند.

احسان اکبری، خبرنگار یک رسانه‌ی جاپانی و احمدجواد رسولی و عبداالحق حمیدی، خبرنگاران سایت گردش اطلاعاتی طی روزهای اخیر در کابل توسط استخبارات بازداشت و دوباره آزاد شده‌اند.

طالبان در غزنی نیز خادم‌حسین احمدی، مسئول «رادیو‌ جاغوری» را بازداشت کرده‌اند و سرنوشت او تا اکنون روشن نیست.

 

اتحادیه خبرنگاران آزاد افغانستان ادامه‌ی بازداشت خبرنگاران را برای ادامه‌ی کار رسانه‌ای نگران‌کننده خوانده و تأکید کرده است که جلسات کمیسیون تخلفات رسانه‌ای که مسئولیت رسیدگی به پرونده‌های خبرنگاران را بر عهده دارد تسریع شود تا این موضوعات در این کمیسیون بررسی شود.

فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران هم در بیانیه‌ی خود گفته است که تلاش‌های غیرقانونی مستمر طالبان برای ارعاب و ساکت‌ کردن رسانه‌های افغانستان را محکوم می‌کند. به‌گفته‌ی این فدراسیون، با بازداشت خبرنگاران، فضای آزادی بیان و آزادی مطبوعات بیشتر محدود می‌شود.

این فدراسیون گفته است که بازداشت خودسرانه‌ی خبرنگاران، به‌خاطر کار آنان نگران‌کننده است.

فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران خواستار بررسی موارد نقض حقوق خبرنگاران توسط کمیسیون شکایات و نقض حقوق رسانه‌های افغانستان شده است.

مرکز خبرنگاران افغانستان می‌گوید که در سال ۲۰۲۳ میلادی ۱۶۸ مورد نقض حقوق خبرنگاران، از جمله ۱۶ مورد بازداشت را ثبت کرده که از این میان دو نفر همچنان در زندان به‌سر می‌برند.

 

به‌گفته‌ی مرکز خبرنگاران، این دو نفر امین‌الله عالمی، صاحب‌امتیاز و مدیرمسئول رادیو ممتاز در فاریاب و سلطان‌علی جوادی، مدیرمسئول رادیو نسیم در ولایت دایکندی هستند که هر دو از سوی دادگاه طالبان به یک سال زندان محکوم شده‌اند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا