اقتصادتکنالوژی

شرکت تسلا، تنها در ۱۰هفته یک میلیارد دالر عواید از بیت‌کوین داشته است.

در ۱۰ هفته اخیر، قیمت رمزارز بیت‌کوین تقریبا به دوبرابر شده و شرکت تسلا از سرمایه‌گذاری خود در بیت‌کوین در ماه ژانویه، بیش از یک میلیارد دالر (۷۲۷ میلیون پوند) درآمد کسب کرده است.

این شرکت سازنده خودروهای الکتریکی، اوایل امسال یک و نیم میلیارد دلار از ذخایر نقدی خود را برای خرید ۴۸ هزار بیت‌کوین صرف کرد. در آن زمان، این رمزارز به قیمت بین ۳۰ تا ۴۰ هزار دالر معامله می‌شد.

این هفته که بهای بیت‌کوین به بالاترین رکورد خود یعنی ۶۴ هزار و ۸۶۳ دالر رسید، ارزش دارایی‌ بیت‌کوینی شرکت تسلا برای مدت کوتاهی بیش از سه میلیارد دلار شد، اما سپس با یک نزول تدریجی، اندکی کاهش یافت. در زمان نوشتن این مطلب، قیمت بیت‌کوین حدودا ۶۱ هزار و ۷۰۰ دالر است.

شرکت تسلا روز هفتم فوریه سرمایه‌گذاری خود را اعلام کرد و باعث شد که در عرض تنها چند دقیقه، قیمت بیت‌کوین ۱۴ درصد افزایش یابد.

سود‌ به دست آمده از آن زمان، بیشتر از ۷۲۱ میلیون دالر سودی است که شرکت تسلا از فروش اتومبیل در کل سال ۲۰۲۰ کسب کرده است.

با تصمیم ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت تسلا، به پذیرش پرداخت‌ها با بیت‌کوین و ذخیره‌ آن به جای تبدیل کردن، ارزش ذخایر بیت‌کوین اولیه این شرکت بیشتر شد.

او در ماه مارس در توییتی نوشت: «پرداخت‌ها با بیت‌کوین به تسلا، به شکل بیت‌کوین حفظ خواهند شد و به وجه رایج تبدیل نمی‌شوند.»

با توجه به  قانون عرضه و تقاضا، این رویکرد یکی از بزرگترین شرکت‌های جهان، در نهایت می‌تواند به افزایش قیمت بیت‌کوین منجر شود.

۱۲ سال پیش که بیت‌کوین به وجود آمد، تنها ۲۱ میلیون بیت‌کوین‌های وجود داشت.

سایمون پیترز، تحلیلگر بازار در پلتفرم تجارت آنلاین «ای‌تورو» (eToro)، گفت: «از لحاظ پویایی بازار، هر چه تعداد شرکت‌هایی که بیت‌کوین را در ترازنامه‌های خود قرار می‌دهند بیشتر شود، عرضه آن بیشتر خواهد شد. این موضوع می‌تواند به فشار‌ها برای عرضه تعداد بیشتر و بالا رفتن قیمت‌ها در طولانی‌مدت منجر شود. تسلا و شرکت‌های دیگر نشان دادند که این رمزارز آمده است که بماند و استفاده از آن در سطح گسترده افزایش پیدا خواهد کرد.»

«بیش از ۴۰ هزار شرکت تجاری عمومی در جهان وجود دارد. تنها ۳۲ شرکت از بیت‌کوین استفاده می‌کنند. هنوز خیلی زود است.»

از دیگر شرکت‌هایی که روی بیت‌کوین سرمایه‌گذاری‌های عظیمی کرده‌اند، می‌توان از پلتفرم پرداخت «اسکوئر» و شرکت نرم‌افزاری «میکروستراتژی» نام برد. این دو، در ماه‌های اخیر سهام خود را افزایش داده‌اند که تا حدودی از آشفتگی اقتصادی سال گذشته و شهرت روزافزون بیت‌کوین به عنوان یک دارایی امن، ناشی می‌شود.

مایکل سیلور، مدیرعامل شرکت میکروستراتژی، پس از اعلام خرید یک میلیارد دلار بیت‌کوین در ماه فوریه، گفت: «این شرکت حالا بیش از ۹۰ هزار بیت‌کوین دارد؛ امری که بر اعتماد ما به بیت‌کوین به عنوان رایج‌ترین رمزارز جهان و ذخیره‌ای ارزشمند، تأکید دارد. ما به استراتژی خود برای تهیه بیت‌کوین با پول نقد اضافی، ادامه خواهیم داد.»

© The Independent

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا